Reacties Halewijn

Pers

Curt Simons, het Parool , 27/01/10
(…) Een voorstelling volgens het vaste MTC-concept: de spelers zijn muzikanten en de muzikanten acteren. Het door Lise-Lott Kok geregisseerde stuk is gebaseerd op de beginzin van een middeleeuwse ballade: ‘Heer Halewijn zong een liedekijn / Al die dat hoorde wou bij hem zijn’.
(…) Halewijn heeft alle trekjes van een loverboy. Hij geeft Wien cadeautjes en vertelt haar dat ze het mooiste en bijzonderste meisje van de wereld is. Wien valt in eerste instantie als een blok voor hem. En dat terwijl ze ziet dat het met andere meisjes verkeerd afloopt. Hij laat ze niet werken als prostituees, maar maakt ze dood met zijn zwaard. Wien wil overleven en bindt de strijd aan met haar grote liefde. Of ze daar met haar girl-power in slaagt, wordt aan het einde duidelijk.
(…) Kinderen van acht vonden het vooral spannend. Kinderen van twaalf bleken de loverboy-problematiek te zien. ‘Hij heeft haar gewoon belazerd,’ vond een meisje van twaalf.
Het MTC wil Halewijn niet alleen op scholen, maar ook in theaters gaan opvoeren. Het moet raar lopen als dat niet lukt. De voorstelling mag gezien worden, en niet alleen door kinderen.
 

Reacties van bezoekers na try-outs, première en de presentatiedag

  • We hebben enorm genoten van de voorstelling. Lekker tempo, humor, bijzonder decor, goed gemusiceerd, spannend (soms iets té spannend voor mijn dochter van 8!) mooie vormgeving. Kortom: helemaal goed!! (reactie na premiere)
  • Mam, waarom mag je niet plassen boven een brandnetel? Oooh… meisjes… (10-jarige jongen tijdens première)
  • Wil je jullie hele team complimenteren met deze fantastische voorstelling. Ik heb genoten. (reactie na première)
  • Ik vind het een 10+. (9-jarige jongen op presentatiedag)
  • Nee, een 1000! (9-jarig meisje op presentatiedag reageert op de vorige reactie)
  • Hij heeft haar gewoon geflasht. (12-jarig meisje bij try-out)
  • Vet kasteel met die blokken. (8-jarige jongen bij try-out)
 

 

Reacties Meneertje Brul

  • Het schreeuwen en stampen was leuk! (Tycho & Jaimie, 4 & 6, Amersfoort)
  • Leuke humor en lekker tempo.(anoniem, Amersfoort)
  • Leuk dat Meneertje Brul zo schreeuwde! (anoniem, Amersfoort)
  • Heel aantrekkelijke verhouding spel-muziek.(anoniem, Amersfoort)
  • Spannend en leuke muziek! (anoniem, Zevenbergen)
  • Leuk begin, actief met kinderen. (anoniem, Zevenbergen)
  • Leuk interactief, grappige uitvoering met kartonnen figuren.(anoniem, Zwolle)
  • Fijn dichtbij het publiek. (anoniem, Zwolle)
  • Aansprekende poppen.(anoniem, Zwolle)
  • Leuke workshop met muziekinstrumenten maken! (anoniem, Zwolle)
  • Helder verhaal met vaart verteld. (anoniem, Zwolle)
  • Is de cd ook zo mooi meerstemmig? Dan wil ik 'm kopen! (anoniem, Apeldoorn)

Plannen om hem stil te krijgen
Er zijn ook altijd ideeën van kinderen om Meneertje Brul stiller te laten zijn. Er zitten veel supergoede plannetjes en prachtige tekeningen tussen. Dankjulliewel allemaal! Mevrouw Bloem is er heel blij mee, en bewaart ze allemaal in haar bakkerswinkeltje. Hier zijn de beste ideeën:

Niet meer praten maar alles opschrijven en dan brieven wisselen // In een rolstoel // Meneer Brul gaat bij de muziek // Meneer Brul krijgt een witte pet, dat betekent 'gewoon doen' // Meneertje Brul bevriezen // Achter een boom zetten // Naar de dokter gaan, misschien is hij doof // Sssssst zeggen // Voordoen hoe je zacht moet praten // Naar de stiltedokter // Boos op hem worden // Kurk in zijn mond // In de wc stoppen // Vragen of hij ergens anders gaat wonen, en dat hij alleen langskomt om te spelen // Matrassen op de grond // We kunnen hem ook bij de leeuwen zetten // Of bij de olifanten, dan kan hij lekker tetteren // Lopen in een grote plastic bal // Maak een stickerboekje. Elke dag als hij z'n best doet, krijgt hij een sticker. Bij 10 stickers krijgt hij een verrassing! // Meneer Brul heeft een doof vriendje nodig // Op zangles // Vrienden met hem worden en dan lief vragen // Hard laten sporten // Een appel in zijn mond stoppen // Of een lolly // Klap op zijn kop geven // Er niets aan doen, Meneer Brul in zijn eigen waarde laten // Verbannen naar Azkaban (gevangenis in Harry Potter) // De liniaalstem // Hij moet op sokken lopen // Gebarentaal praten // een zakdoek in zijn mond // Met muziek die steeds zachter gaat, dan gaat hij vanzelf zweven // Plakband of lijm op zijn mond, of een pleister // Een zachtpraatpil // Een stofzuiger op zijn hoofd, dat zuigt alle herrie weg // Kussens onder zijn voeten plakken // Hij moet strijkkraaltjes doen, daar word je rustig van // Een halsband met geluidsvervormer // Watjes in je oren doen // Oordopjes in // Een massage zodat hij rustig wordt // Naar de hoorarts // Een toverdrankje // We laten hem verhuizen naar Stildorp! // Verhuizen naar Schreeuwdorp // Leuk relaxmuziekje opzetten // Naar school zodat de juf hem kan leren zachtjes te praten // De koning moet hem bevelen 10 minuten stil te zijn // Duct-tape // Boek geven waar hij rustig van wordt // Misschien kan de plaatselijke snackbar een broodje secondelijm voor hem maken // Op logopedie // Cadeautje geven // Een grot bouwen dan kan hij daar brullen // Op vakantie sturen naar Oostenrijk, dan kan hij gaan jodelen // Jamaica is ook een mooi land // Bij de ijscokraam laten werken, dan kan hij heel hard roepen 'ijsjes te koop' // Wedstrijdje wie het langst zijn mond kan houden // Aan een bloem ruiken zodat je stil wordt // In de kofferbak stoppen en dan de kofferbak dichtplakken // Een huis met kussens van binnen, dan hoor je buiten niets // Een paar mooie zachte sloffen cadeau geven // Heel hard schommelen op de schommel, dan komt er heel veel wind in z'n keel en kan hij geen lawaai meer maken // Een verkleinmachine maken, want als hij heel klein is, maakt hij ook niet zo veel lawaai meer // Een stopbord neerzetten // We laten hem zo iets moois zien dat hij er stil van wordt // Een andere naam geven: Meneer Zacht of Meneer Fluister // Hij moet op balletles // Hem vastspijkeren aan de grond // Geef hem een omgekeerde megafoon // Pannenkoek in zijn mond stoppen! Of in zijn oren // Spannend verhaal vertellen zodat hij luistert en stil wordt // Ik lok hem het bos in met snoep en dan komen we in een leeuwenpak en dan brullen we heel hard en hij zegt: hou daar mee op, ik zeg: als jij bij het dorp niet zo brult // In een raket stoppen en schiet hem naar Neptunus ofzo // Bepaalde uurtjes herrie maken // Vasthouden // Slaapmiddel geven // Ons idee is een Gilbox maken, dan kan hij daarin gillen. En uit de box moet hij zachtjes doen // Rits op je mond // Een fluitje in z'n mond steken, dan kan hij niet meer brullen maar alleen maar fluiten // Keelamandelen weghalen // Honing eten of pasta met saus want dat is zacht voor je keel // Een demper in zijn mond // Steeds als hij lawaai maakt, gaat dit poppetje [op tekening] hard trommelen // Een vriendinnetje krijgen? // Als hij jullie niet hoort, moet je hem gewoon aantikken // Hem opereren //

 

 

Reacties Appels B.V.

Appels B.V. speelde tm 2008
 

Heel leuke voorstelling met flink veel vaart, bovendien heel leerzaam. Vol met levenswijsheid!
Gravin Aleidaschool

Erg leuke voorstelling. Na de voorstelling hebben we de liedjes beluisterd, een tekening over de voorstelling gemaakt en een nagesprek gehad.
Gravin Aleidaschool

Leerlingen reageerden enthousiast. Leuk!
Basisschool De Windas

Verrassende elementen in het decor. De voorstelling zat goed in elkaar.
De kinderen vonden de voorstelling heel leuk.
O.B.S. De Troubadour

Voorstelling was erg leuk! De zussen speelden heel goed!
Basisschool De Singel

 
Het Muziektheatercollectief